THE KID : Until The Quiet Comes - Solo Show - Le Grand Palais - Art Paris  2015 - ALB Gallery

ART PARIS GRAND PALAIS

GALERIE  ALB   SPACE A19 

March 25-29, 2015  Opening Wed. 25 2-10pm

Artist THE KID spreads the wings of his « fallen archangels » under the glass dome of Le Grand Palais and, through his portraits and sculptures of a lost generation, questions the social determinism and the frontier between innocence and corruption.

Marked by early experiences of bullying and violence, politically-committed contemporary artist THE KID (1991), self-educated Dutch-Brazilian, explores and questions through his body of work, the social determinism, the thin frontier between innocence and corruption, the equality of chances, the blurred sentiment of right and wrong and the vicious cycle of victim-perpetrator-victim in our modern society. During Art Paris 2015, which will take place at Le Grand Palais from 25th till 29th of March, ALB Gallery (Space A19), which represents THE KID in exclusivity for France, is happy and proud to present the latest work of this young thought-provoking artist, whose oeuvre has a contemporary social resonance as well as a timeless humanist dimension, which have already gained critical acclaim during Art Paris 2014 1). For this 2015 International exhibition, THE KID reveals his new striking portrayals, each one exuding a sense of abandonment stained with inner violence, all the while confronting the audience with the realities of juvenile in justice and questioning the moral and ethical responsibilities of our modern society towards today’s and tomorrow’s youth.

Inspired by individual case researches of teenagers who have perpetrated or have been instrumental to criminal acts for which most of them have been condemned to life in prison without a chance of parole, whatever their attenuating circumstances, THE KID gives a face, if not a voice, to the 2750 minors currently serving a life sentence in the USA by portraying their journey towards a possible redemption, and beyond that, to all lost generations. Re-exploring classical technics such as drawing and sculpture through emblematic mediums of his young generation like Bic biro on paper and oil-paint on platinum silicone, each piece of work of THE KID is born from an almost journalistic investigation followed by months of an obsessive single-handedly interpretation by the artist, influenced by the visual language of Old European Masters’ religious portrayals -in particular the violence of Caravaggio or the dynamism of Bernini- as well as by the social relevance of Ernest Pignon-Ernest, Banksy or Larry Clark and of the American counter-culture filmmaking in general. When asked about his work, THE KID also often quotes Oscar Wilde in The Picture of Dorian Gray, « behind every exquisite thing, there is something tragic », and adds « I guess this is what all my works have in common, despite their youth and beauty my subjects are doomed to fail like a flower is destined to fade, and my goal is to immortalize them in their defining moments, forever caught between innocence and corruption ».

NB : THE KID is a committed supporter of the International Non Governmental Organization Human Rights Watch2), which defends Human Rights worldwide, in particular for its fight against any form of social or racial discrimination and inhumane justice or carceral system.

THE KID

UNTIL THE QUIET COMES

( Portrait d’une Nouvelle Génération Perdue )

SOLO SHOW SCULPTURES ET DESSINS

 

ART PARIS  GRAND PALAIS

GALERIE ALB  ESPACE A19 

25-29 Mars 2015 Vernissage Mer. 25 14-22h00

 

L’artiste THE KID déploie les ailes de ses « archanges déchus » sous la coupole du Grand Palais et interroge, à travers ses portraits et sculptures d’une nouvelle génération perdue, le déterminisme social et la frontière entre innocence et corruption.

Confronté très tôt au harcèlement et à la violence, l’artiste plasticien engagé THE KID (1991), autodidacte néerlandais-brésilien, interroge le déterminisme social, la frontière entre innocence et corruption, l’égalité des chances, la confusion des repères entre bien et mal ou encore le cycle victime-criminel-victime dans nos sociétés contemporaines. Dans le cadre d’Art Paris 2015 qui se tiendra au Grand Palais du 25 au 29 mars, la Galerie ALB (espace A19) qui représente THE KID en exclusivité pour la France est heureuse et fière de présenter les toutes nouvelles œuvres de ce jeune artiste engagé dont le propos recouvre, à la fois, une portée sociale contemporaine et une dimension humaniste intemporelle qui avaient déjà été remarquées par la critique lors d’Art Paris 2014 1). Pour l’édition 2015 de cette exposition internationale, THE KID révèle ses nouvelles figures iconiques dont se dégage toujours un sentiment troublant d’apparent abandon mêlé de violence rentrée, chacune de ses œuvres confrontant le public avec la dure réalité de la délinquance juvénile et nous interrogeant sur la responsabilité morale et éthique de nos sociétés modernes vis-à-vis de la jeunesse d’aujourd’hui et de demain.

S’inspirant de l’étude de cas individuels de jeunes ayant perpétré ou été mêlés à des faits criminels pour lesquels la plupart se sont vu condamner à la prison à vie sans possibilité de rémission de peine jusqu’à leur mort, ce quelles que soient leurs circonstances atténuantes, THE KID donne un visage, à défaut d’une voix, aux 2750 mineurs condamnés à vie aux USA en représentant leur cheminement vers une possible rédemption et, au delà, à toutes les générations perdues. Ré-explorant des techniques classiques telles que le dessin et la sculpture au moyen de médiums propres à sa jeune génération, notamment le stylo Bic sur papier et la peinture à l’huile sur silicone platine, chaque œuvre de THE KID nécessite une investigation préalable quasi journalistique, suivie de plusieurs mois d’interprétation obsessionnelle et solitaire par l’artiste, influencé par le langage visuel des représentations religieuses des grands Maîtres européens -notamment la violence du Caravage ou le dynamisme du Bernin- comme par la pertinence sociale d’Ernest Pignon-Ernest, Banksy ou Larry Clark et de l’ensemble du cinéma de contre-culture américain. Quand il parle de son travail, THE KID cite souvent, aussi, Oscar Wilde dans Le Portrait de Dorian Gray, « derrière chaque chose exquise, il y a quelque chose de tragique », c’est ce que toutes ses œuvres ont en commun derrière l’apparente beauté et jeunesse, comme une fleur destinée à se faner, et son but est « d’immortaliser ses sujets au moment fatidique de leur existence, capturés pour toujours entre innocence et corruption ».

NB : THE KID soutient activement l’organisation humanitaire Human Rights Watch 2) qui défend les Droits de l’Homme partout dans le monde, en particulier pour son combat contre toute forme de discrimination sociale ou raciale et de système judiciaire ou carcéral inhumain.